مقالات حوزه تجهیزات پزشکی

اجاره تخت بیمارستانی و ویژگی های تخت بیمارستانی مناسب

نگهداری از بیماران در منزل کاری نه چندان آسان است که مستلزم فراهم بودن امکانات کافی است. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که برای نگهداری بیمار در منزل ضروری به نظر می‌آید، تخت بیمارستانی است. تخت‌های بیمارستانی امکانات متعددی برای راحتی بیمار دارند و ویژگی‌های ساختاری آنان کار را از جهاتی برای پرستاری از بیمار آسان خواهد کرد؛ اما مسئله اینجاست که خرید تخت بیمارستانی برای یک بازه زمانی موقت چندان مقرون‌به‌صرفه نیست و پس از پایان دوران نقاهت بیمار، فروش آن نیز آسان نخواهد بود. به همین خاطر است که اجاره تخت بیمارستانی راهکاری ایده‌آل برای دوران پرستاری از بیمار در منزل به شمار می‌آید. در این مطلب، ویژگی‌های تخت بیمارستانی و مزایای اجاره آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

تفاوت تخت بیمارستانی و تخت‌های معمولی

گاهی دوره نقاهت یک بیماری یا انجام یک عمل جراحی ایجاب می‌کند که فرد برای مدتی نیاز به استراحت مطلق بر روی تخت داشته باشد. در چنین شرایطی استراحت بر روی تخت‌های معمولی خانگی بسیار دشوار خواهد بود؛ چرا که تخت‌های خانگی از بسیاری جهات با تخت‌های بیمارستانی تفاوت دارند. به همین دلیل طی کردن دوران نقاهت یا پرستاری از بیمار بر روی تخت‌های بیمارستانی بسیار آسان‌تر از طی کردن این دوران بر روی تخت‌های خانگی خواهد بود. دلایل این مسئله را در اینجا برای شما بازگو خواهیم کرد:

کف تخت بیمارستانی:

کف تخت‌‌های خانگی معمولاً از جنس فلز، فنر یا چوب است. این کفی‌ها توانایی جذب ضربه را ندارند و نیروی وارده را به‌طور مستقیم به بدن برمی‌گردانند. کف تخت‌های بیمارستانی از جنس فیبروکربن، پلاستیک فشرده یا مواد پلیمری abs ساخته می‌شوند که توانایی جذب فشار و ضربه را داشته و نیروی وارده به سبب تکان خوردن بیمار را به بدن وی منتقل نمی‌کنند. یکی از دلایل راحتی بر روی تخت‌های بیمارستانی همین است.

تشک تخت بیمارستانی:

تشک‌های موجود در تخت‌های بیمارستانی نیز متفاوت از تشک‌های خانگی است. این تشک‌ها از جنس فوم‌هایی خاص و طبی ساخته می‌شوند که ضخامتی کم و در این حال توانایی بالایی در جذب نیرو و فشار دارند. این تشک‌ها معمولاً یک روکش چرمی ضدحساسیت نیز دارند و فاقد هر گونه فنر در داخل هستند.

امکانات تخت بیمارستانی:

تخت‌های بیمارستانی بسته به نوع خود امکانات جانبی برای استقرار دارو، سرم، وسایل بیمار و… دارند که باعث می‌شود امور مربوط به پرستاری از بیمار بهتر انجام گیرد.

تخت‌های شکن‌دار:

یکی از وجوه تمایز ویژه تخت‌های بیمارستانی نسبت به تخت‌های خانگی، وجود شکن‌هایی در قسمت زیرین تخت است که باعث می‌شود بر اساس نیاز بیمار بتوان وضعیت قرارگیری وی بر روی تخت را از حالت درازکش به نشسته درآورد. همچنین تخت‌هایی با دو، سه و حتی چهار شکن نیز وجود دارند که می‌توانند تخت را کاملاً تبدیل به یک صندلی راحتی نمایند.

ریل‌های جانبی تخت:

تخت‌های بیمارستانی همچنین دارای دو ریل در دو سوی تخت هستند که بر حسب نیاز به سادگی به بغل تخت منتقل می‌شوند و در طول شب نیز از افتادن بیمار از تخت کمک می‌کنند. همچنین این ریل‌ها هنگام برخاستن بیمار به‌عنوان یک دستاویز بسیار پرکاربرد خواهند بود.

قابلیت انتقال آسان:

اغلب تخت‌های بیمارستانی بر خلاف تخت‌های خانگی دارای چرخ‌هایی در زیر پایه‌های خود هستند که این چرخ‌ها ترمز نیز دارند و بنابراین، انتقال بیمار از جایی به جای دیگر با استفاده از همین چرخ‌ها به آسانی میسر خواهد بود. گاهی برای تغییر محل نگهداری یک بیمار در منزل ممکن است مشکلات عدیده‌ای ایجاد شود و حتی گاهی ممکن است این مشکلات عامل آسیب‌های مضاعف باشد. در چنین شرایطی است که ارزش جابجایی آسان به کمک تخت بیمارستانی درک خواهد شد.

انواع تخت بیمارستانی

تخت‌های بیمارستانی را می‌توان بر اساس الگوهای مختلفی دسته‌بندی کرد؛ اما رایج‌ترین دسته‌بندی برای معرفی آن‌ها، این دست که تمامی تخت‌ها را به دو دسته مکانیکی و برقی تقسیم کنیم. چرا که احتمالاً نخستین مسئله در تصمیم برای اجاره تخت بیمارستانی، انتخاب مکانیکی یا برقی بودن آن است. در اینجا درباره انواع تخت‌های مکانیکی و برقی صحبت خواهیم نمود:

تخت‌های مکانیکی:

تمامی تخت‌هایی که برای تغییر وضعیت در شکن‌ها و یا ارتفاع خود از انواع جک، اهرم یا هندل‌ها استفاده می‌کنند، تخت‌های مکانیکی گفته می‌شود. این تخت‌ها از نظر اقتصادی تخت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی بازار هستند و در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. نکته اصلی درباره این تخت‌ها آن است که برای تغییر وضعیت سر و بدن بیمار، الزاماً نیاز به کمک یک نفر پرستار یا یک فرد دیگر خواهد بود و خود بیمار از روی تخت کنترلی بر وضعیت خود نخواهد داشت.

تخت‌های برقی:

تخت‌های برقی تخت‌هایی هستند که تغییر وضعیت آن‌ها به‌صورت هیدرولیک انجام گرفته و توسط یک ریموت در کنار تخت کنترل می‌شود. این تخت‌ها نیز در برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مزیت ویژه‌ای که دارند، آن است که بیمار می‌تواند با استفاده از ریموت تخت، خودش وضعیت بدنش را بر روی تخت تغییر دهد و الزاماً نیاز به کمک کسی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *